Kolesarski sedež
Kolesarski sedež
Eden najpomembnejših delov kolesarske opreme je pravilno izbran kolesarski sedež. Z njim bo vožnja in premagovanje minut ter kilometrov na kolesu udobnejše in bolj prepojeno z užitki. Za to je potrebno pri izbiri kolesa pozornost nameniti tudi pravilno zasnovanemu sedežu, ki se prilega posamezniku.
Cestno- kolesarski sedež: so primerni za kolesarje, ki tekmujejo na cestnih dirkah, so primerni za največje kolesarske navdušence, ki pogosto premagujejo daljše razdalje in se udeležujejo ekstremnih kolesarskih podvigov.
Gorsko- kolesarski sedeži: so malenkost mehkejši, imajo mehek prednji del sedeža in nekoliko trši zadnji del, da sedež nudi učinkovito podporo in udobje na zahtevnejših terenih.
Udobni sedeži: so namenjeni kolesarjem, ki zavzemajo na kolesu najbolj pokončno držo in si želijo zgolj ležernega in udobnega kolesarjenja po mestu brez oblazinjenih kolesarskih hlač.
V izogib tem težavam, je šel razvoj sedežev v svetu kolesarstva v standardizacijo raznih oblik sedežev. Tako lahko uporabniki izbirajo med tremi anatomsko različnimi oblikami sedežev, pomembno je, da ob nakupu kolesa izberemo tudi pravo številko sedeža, ki se nam prilega.
Sedež številka 1 je poln sedež brez sredinske luknje in je primeren tipu kolesarja, ki se na kolesu najbolj giba v križu.
Sedež številka 2 ima v sredini manjšo režo in je primeren za veliko večino kolesarjev, saj dopušča velik razpon med stili vožnje in je nekakšna zlata sredina med drugima dvema.
Sedež številka 3 pa je namenjen kolesarjem z najmanjšo gibljivostjo v križu, saj ima za podporo telesu največji razmik med levo in desno stranjo sedeža.
Vrste
Triatlonski in sedeži za vožnjo na čas: so namenjeni triatloncem in kolesarjem, ki tekmujejo v kronometru, saj na kolesu vzdržujejo najbolj aerodinamično držo. Ti sedeži imajo širši sprednji del, ki nudi udobje v aerodinamični poziciji.Cestno- kolesarski sedež: so primerni za kolesarje, ki tekmujejo na cestnih dirkah, so primerni za največje kolesarske navdušence, ki pogosto premagujejo daljše razdalje in se udeležujejo ekstremnih kolesarskih podvigov.
Gorsko- kolesarski sedeži: so malenkost mehkejši, imajo mehek prednji del sedeža in nekoliko trši zadnji del, da sedež nudi učinkovito podporo in udobje na zahtevnejših terenih.
Udobni sedeži: so namenjeni kolesarjem, ki zavzemajo na kolesu najbolj pokončno držo in si želijo zgolj ležernega in udobnega kolesarjenja po mestu brez oblazinjenih kolesarskih hlač.
Oblika sedeža
Na trgu obstaja ogromno različnih vrst in oblik sedežev, kar moramo upoštevati je, da noben kolesar ni popolnoma enak drugemu in to je potrebno pri nakupu sedeža upoštevati. Za udobno in zdravo vožnjo na kolesu je potrebno upoštevati, kakšne konstitucije je kolesar, koliko se giba v križu med samo vožnjo, kako široke ima medenične kosti in celo razvitost stegenskih mišic. Z zdravstvenega vidika je konkretna napaka pri izbiri neprimernega sedeža pritisk na urološki sistem, kar na dolgi rok privede do raznih neprijetnih težav in hudih bolečin tega predela.V izogib tem težavam, je šel razvoj sedežev v svetu kolesarstva v standardizacijo raznih oblik sedežev. Tako lahko uporabniki izbirajo med tremi anatomsko različnimi oblikami sedežev, pomembno je, da ob nakupu kolesa izberemo tudi pravo številko sedeža, ki se nam prilega.
Sedež številka 1 je poln sedež brez sredinske luknje in je primeren tipu kolesarja, ki se na kolesu najbolj giba v križu.
Sedež številka 2 ima v sredini manjšo režo in je primeren za veliko večino kolesarjev, saj dopušča velik razpon med stili vožnje in je nekakšna zlata sredina med drugima dvema.
Sedež številka 3 pa je namenjen kolesarjem z najmanjšo gibljivostjo v križu, saj ima za podporo telesu največji razmik med levo in desno stranjo sedeža.
Oblika sedeža pa je odvisna tudi od vrste kolesarjenja. Ni vseeno ali kolo poganjate po ekstremnih terenih ali pa se z njim vozite po krajših opravkih v mestu. Oblika pa je odvisna tudi od samega časa sedenja. Cestni kolesarji na kolesu preživijo tudi po več ur na dan, zato je ustrezna oblika še toliko boj pomembna.
Sestavni deli kolesarskega sedeža
- Ukrivljenost sedeža kaže prečno obliko in ne samo širine, poleg tega pa določa, v katerih ključnih točkah se bodo medenične kosti stikale s podlago sedalnega dela.
- Profil sedeža definira obliko sedeža s strani in omejuje, koliko se kolesar lahko premika po sedežu naprej in nazaj, poleg tega, pa lahko vpliva tudi na nagib medenice med samo vožnjo.
- Prehod sedeža predstavlja obliko od zgoraj in vpliva na položaj, kako daleč od sprednjega ali zadnjega roba sedeža sedite.
- Nosilci sedeža je del kjer se sedež stika s sedežno oporo kolesa. Ta del omogoča nastavitev sedeža naprej in nazaj.
- zrez na sedežu sedeži z izrezanim srednjim delom imajo nalogo blaženja tresljajev posledično je njihov namen lajšanje pritiska na mehka tkiva ter nudenje zadostne opore pri sedenju na kolesu.
Material
Lupina ustvarja obliko sedeža in je lahko izdelana iz različnih materialov. Večina sodobnih sedežev ima trdo lupino iz plastike, kot je najlon, sedeži višjega cenovnega razreda pa so izdelani iz ogljikovih vlaken, katera pripomorejo k nižji teži samega sedeža.Prevleka večina sedežev ima na vrhu trde lupine oblazinjen del, najpogosteje je lupina obložena z različnimi vrstami pen, gelom ali gel- peno, ki ji sledi še zunanja prevleka, sestavljena iz sintetičnih vlaken, vinila, navadnega ali umetnega usnja.
Sedeži namenjeni ekstremnim kolesarjem, na primer gorskim ali kolesarjem prostega sloga, pa imajo lahko še dodatne ojačitve kot je kevlar, prišit na prevleko z namenom zaščite delov sedeža, ki so najbolj izpostavljeni ob morebitnem padcu.
Nosilci so povezovalna točka sedeža s preostalim delom kolesa. Dve vzporedni tirnici, ki potekata po spodnji strani od nosu do zadnjega dela sedeža, so lahko izdelane iz trdega ali votlega jekla, titana, mangana, aluminija in ogljikovih vlaken, pri čemer se razlikujejo stroški, teža, moč in prožnost. Patentirali pa so tudi tirnice integrirane v lupino po celotni dolžini, sedež pa je narejen iz karbonskih vlaken.
Razlike med moškim in ženskim kolesarskim sedežem
Razlika temelji na strukturni zasnovi, to je širina in dolžina sedeža. Struktura telesa moških in žensk se razlikuje, zato mora kolesarski sedež te razlike obdržati. Moški sedež je običajno daljši in ožji, ženski pa širši ter krajši, to se odraža v širini bokov. Ženske imajo širše medenične kosti, zato jim bolj ustrezajo širši sedeži. Največja skrb žensk in moških je prevelik pritisk na genitalni del, saj ob neustreznem sedežu lahko prekinemo pretok krvi v genitalne predele telesa, to pa privede do neprijetnega občutka bolečine ali celo otrplosti dotičnih predelov.
Ženski sedež
Moški sedež
Udobje in položaj kako udobno boste sedeli na kolesarskem sedežu, je predvsem odvisno od položaja. Nekateri najraje kolesarijo v pokončnem položaju. Spet drugi veliko raje ohranjate športen ali celo aerodinamičen položaj. Bolj, ko se boste med vožnjo upogibali naprej, večji pritisk boste izvajali na medenično območje. Ne nazadnje to lahko privede do precejšnje bolečine ali celo do otrplosti nekaterih delov telesa, zato se mora sedež prilegati tudi stilu vožnje, ki ga vozite.
Pravilna nastavitev: najpogostejša napaka pri nastavitvi sedeža je višina, prenizko ali previsoko nastavljen položaj sedeža. Od tega je odvisno kako udobno in sproščeno se bomo peljali, kar je še posebej pomembno pri vožnji na cestnem kolesu. Če je sedež preveč naprej ali preveč nazaj, to lahko povzroči težave z vratom, spodnjim delom hrbta ali rokami.
Najbolj hitro lahko višino sedeža ocenimo tako, da sedimo na sedežu in se z obema konicama čevljev hkrati dotikamo tal. Če dnevno na kolesu preživite tudi do več ur, pa je najbolje, da se za pravilno nastavitev višine sedeža dogovorite za pomerjanje kolesa (bike fitting), kar so storili že mnogi profesionalni športniki. Med obsežnim dinamičnim nastavljanjem se do milimetra natančno izračuna vaš idealni položaj za vožnjo, zato nikar ne odlašajte in se zapeljite do najbližje kolesarske trgovine. Tam lahko preizkusite več različnih sedežev in si s pomočjo strokovnjakov na svojem kolesu pravilno nastavite tudi svoj optimalni kolesarski sedež.
Avtor: Matej Merčun
Prijava na Maraton Franja
Maraton Franja je največji kolesarski dogodek v Sloveniji. Pridružite se 42. Maratonu Franja 10. in 11. junija 2023. Popust za člane Generali ZAME si zagotovite tukaj.
Izbirate lahko med 3 različnimi prijavninami, kjer lahko izkoristite Generali ZAME kodo za popust v višini 4 EUR:
- Maraton Franja BTC City (156km),
- Triglav mali maraton Franja BTC City (97km) in
- za primer skupnega plačila MARATON FRANJA 156 km/97 km in "BARJANKA - HERVIS".